onsdag 7 december 2011

Vem är ond eller god?

De flesta stora filmer, romaner, teaterstycken eller julkalendrar, handlar om vem som är god eller ond och vad som är rätt eller fel. Det är den ständiga filosofiska frågan som alltid fångar mänsklighetens intresse. Finns det människor som är bättre än andra i moraliskt avseende. Ja, i filmens och bokens värld finns den människan. Hjältar och ridderligare gestalter hittar man där.

Och nu är det åter aktuellt om politiker kan sägas vara bättre eller sämre människor i moralisk avseende, än andra. Jag påstår att så kan man inte se det. Politiker är som alla andra. För om vi skulle till äventyrs vara annorlunda än vem som helst, så skulle det för det första, inte finnas några politiker, och för det andra hur skulle man kunna hitta några lämpliga kandidater att välja. Jag menar att det rimliga kravet man kan ställa på politiker är samma som på dig och alla andra , det vill säga håll dig inom lagar och regler. Det är det jag har gjort, i det nu aktuella fallet om mitt konsultuppdrag och min så kallade politikerpension.

Jag alltid försökt hålla mig inom lagar och regler,så även i detta fall. Det gör ont i mitt hjärta att några tycks tro att jag försökt manipulera och vara girig. Det jag strävar efter är att mitt företag ska bära sig och att jag därmed kan avstå min avtalsenliga pension.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar